Television seinäteline | Hankinta- ja asennusohjeita

Television seinäteline | Hankinta- ja asennusohjeita

Minkälainen seinäteline minun kannattaa hankkia?

Tässä tekstissä kerromme, mitä asioita sinun kannattaa huomioida, kun olet hankkimassa televisiollesi seinätelinettä. Mukana on myös pienoinen asennusohje. Kannattaa huomioida, että jokainen asentaa telineen omalla vastuullaan. Mikäli asennus mietityttää, niin pirauta meidät apuun. Kokeneet asentajamme laittavat television seinälle hetkessä, meillä on myös oikeanlaiset työkalut ja vakuutukset kunnossa. https://jeesit.fi/tv-seinalle/

Telinetyypit

Television seinätelineitä on markkinoilla lähes jokaisen makuun. Telinettä valitessa kannataa miettiä, tarvitseeko televisiota pystyä kallistamaan sivu- tai pystysuunnassa tai vaikkapa molemmissa. Mikäli televisiota ei tarvitse kallistaa lainkaan, niin sinulle riittää seinään kiinnitettävä kiskomallinen kiinteä perusteline. Mikäli telinettä tarvitsee kallistaa pystysuunnassa (yleensä hieman alaviistoon), niin tilt -tyyppisellä telineellä pystyt säätämään yleensä 0-12 asteen katselukulman televisiolle.  Jos sinun tarvitsee saada televisioita seinästä ulos, niin seinätelineitä on saatavana myös eri pituisilla varsilla ja usealla erilaisella niveltyypillä, joten television pystyy asentamaan myös hankalampiin paikkoihin.

Mikäli oikeanlaista seinätelinettä ei tahdo löytyä, kannattaa harkita myös kattoon kiinnitettävää kattotelinettä. Kattotelineitä on saatavilla lähes vastaavilla ominaisuuksilla kuin seinätelineitäkin. Lähes kaikki telineet ovat toistensa kaltaisia perusmekanismeiltaan. Telineissä on useimmin jonkinlainen seinään tuleva osa ja television kiinnikkeisiin tuleva osa, jotka asennuksen lopuksi yhdistetään ja siitä muodostuu toimiva teline. Ennen kuin tilaat meiltä seinäasennuksen, niin soittele tai laita sähköpostia, niin saat parhaat vinkit hankintaa varten.

VESA -sopivuudet

Minkälainen teline sopii televisiooni? Lähes kaikki telineet saadaan sopimaan melkein kaikkiin televisioihin. Televisiosi ohjekirjassa kerrotaan VESA -mitat, esimerkiksi VESA 200×100. Tämä tarkoittaa selkokielisenä sitä, että telineen asennusreikien väli vaakasuunnassa on 200mm ja pystysuunnassa 100mm. Telineiden tuotetiedot kertovat sinulle, mille VESA -kiinnitykselle teline sopii. Huomioi myös telineen maksimikantavuus.

Kiinnitys seinään

Seinätelineen hankinnassa kannattaa tarkastella myös seinän materiaaleja. Mikäli seinämateriaali on kevyttä tai huokoista, kannattaa välttää sellaisia telineitä, joissa seinäruuvien kiinnityspaikat ovat liian lähellä toisiaan. Joissakin telineissä reikien väli on niin lyhyt, että seinään kohdistuu liian suuri rasitus pienelle alueelle ja seinätelineen kiinnittäminen on todella hankalaa ja jopa vaarallista. Betoni- tai puuseinään telinettä kiinnittäessä telineen ruuviväleillä ei ole mitään merkitystä, sillä nuo seinämateriaalit mahdollistavat myös tukevan asennuksen pienellekin reikävälille.

Kun teline on hankittu, niin seuraavan listan avulla pääset työn pariin:

  • Mittaa ja sovita television lopullinen asennuskohta. Tämä helpottuu, jos sinulla on joku makutuomarina ja pääset kannattelemaan televisiota ennen asennusta
  • Mittaa seinätelineen seinään tulevan osan paikka ja merkitse telineen ruuvien reiät seinään tussilla tai lyijykynällä. Huomaathan, että telineen seinään tulevan osan kiinnitysreiät ovat aivan eri paikoissa, kuin televisioon kiinnitettävän osan reiät
  • Tarkasta rakennetunnistimella, meneekö seinän sisällä sähköjohtoja, putkia tai muuta sellaista, jonka poraamista kannattaa välttää
  • Poraa reiät, laita seinämateriaalista riipuen oikeat tulpat tai mahdolliset ankkurit ja ruuvaa telineen seinään menevä osa paikalleen. Jokaisessa seinämateriaalissa on jekkunsa. Puuseinä tai betoniseinä ovat mutkattomia, mutta esim. Gyproc- eli kipsilevyseinässä kannattaa kiinnittää ainakin osa ruuveista koolaukseen jos vain suinkin on mahdollista. Tiiliseinässä kannattaa varmistua, että tulppa kiinnittyy tiileen eikä esim. pinnassa olevaan rappaukseen
  • Ruuvaa television taakse menevä osa VESA -reikiin. Usein joudut käyttämään erilaisia soviteholkkeja, jotta telineen mukana tulevat ruuvit jäävät oikean pituisiksi eivätkä mene television ruudusta läpi. Johdot kannattaa kiinnittää usein jo tässä vaiheessa, ennen kun televisio on paikallaan
  • Yhdistä televisiossa kiinni oleva telineen osa ja seinässä kiinni oleva osa toisiinsa käyttöohjeen mukaisesti ja kiristä ruuvit sekä mutterit. Nyt sinulla on yhtenäinen seinäteline
  • Niputa ja kouruta johdot tarvittaessa saavuttaaksesi viimeistellyn lopputuloksen

Työhön tarvittavat työkalut

Asennustyössä tarvittavat työkalut riippuvat paljon telineestä, mutta alla olevalla listalla pääsee jo pitkälle.

  • Kynä
  • Mitta
  • Vatupassi
  • Ruuvimeisseli tai ruuvinväännin
  • Rakennetunnistin
  • Porakone tai poravasara
  • Ruuvit, tulpat ja/tai ankkkurit
  • Pölynimuri

Hyviä ja turvallisia asennushetkiä kaikille lukijoille ja laitathan palautetta, mikäli jotakin olennaista oheistamme vielä puuttuu.

JeesMiehen Blogi – parhaat vinkit ongelmatilanteisiin

JeesMiehen Blogi – parhaat vinkit ongelmatilanteisiin

Ai se olikin noin helppo juttu – parhaat vinkit !?!

Meiltä kysellään paljon puhelimessa ja sähköpostissa televisioiden ja tietokoneiden asennuksiin sekä ongelmatilanteisiin liittyviä ohjeita ja vinkkejä. Tekniset ongelmat ovat usein sellaisia, että ne selviävät vasta asentajamme käynnillä asiakkaan kotona, mutta joitakin perusasioita kannattaa toki käydä läpi ennen asennuskäynnin tilaamista. Käyn seuraavassa listauksessa läpi muutaman tuoteryhmän tuotteita ja niihin liittyviä helppoja niksejä. Täydennämme vinkkejä ja asennusohjeita aika ajoin, joten tilaa uutiskirjeemme ja pysyt ajan tasalla!

Televisio

Jos televisio ei näy, niin suorita ainakin seuraavat toimenpiteet:

  1. Varmista, että sähköpistoke on seinässä ja mahdollisen jakorasian tai jatkojohdon kytkin on oikeassa asennossa
  2. Varmista, että sähköjohto on kiinni television takapaneelissa
  3. Varmista, että antennijohto on seinässä ja televisiossa kiinni. Seinään menee yleensä naarasliitin ja televisioon urosliitin. Jos välissä on tallentava digiboksi, niin antennijohto menee seinästä boksille ja usein jatkaa matkaansa toisella antennijohdolla televisiolle. Television ja digiboksin väliin tulee myös pääsääntöisesti HDMI-kaapeli tai SCART -johto.
  4. Jos johdotus on kunnossa, niin tee kanavahaku televisiosta uudelleen. Mikäli tämäkään ei auta, niin pirauttele meille ilmaiseen palvelunumeroomme 040-7167017 ja yritetään yhdessä saada homma kuntoon.
  5. Jos kuva näkyy, mutta pikselöityy ja räpsyy, kannattaa kiinnittää huomiota antennijohdon laatuun ja pituuteen. Tällainen häiriö tulee usein vastaan teräväpiirtokanavilla silloin, kun johto on vanha, ohut tai liian pitkä. Meiltä Jeesitiltä saat avun ja uudet kaapelit käden käänteessä.

Digiboksi

Mikäli digiboksin toiminta takkuaa, niin tee ainakin seuraavat toimenpiteet:

  1. Ota töpseli irti seinästä puoleksi minuutiksi ja käynnistä laite uudelleen
  2. Tarkasta johdotus. Antennijohto seinästä digiboksille ja HDMI-kaapeli televisioon.
  3. Suorita kanavahaku uudelleen, jos tämä ei auta, niin voit palauttaa tehdasasetukset ja suorittaa kanavahaun vielä kerran uudelleen.
  4. Varmista, että kiinteistön antenni- tai kaapeliverkossa ei ole tehty muutostöitä. Usein ratkaisu ongelmiin löytyy ilmoitustaululta tai kiinteistön huoltoyhtiöstä / isännöitsijältä. Kaapelitelevisioiden operaattorit päivittävät verkkojansa myös ahkerasti, joten kannattaa seurailla myös heidän vikatiedotteitansa. Elisan vikatiedotteet: https://elisa.fi/kartat/#cabletv Telian häiriötiedotteet: https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/ajankohtaiset DNA:n vikatilanteet https://www.dna.fi/hairiokartta ja Tampereen Puhelimen vikatilanteet : https://www.tampereenpuhelin.fi/hairiokartta
  5. Mikäli yllä olevat keinot eivät tepsi, niin soittele meidät apuun. Meiltä löytyy mm. ohjelmistopäivitykset esimerkiksi useimpiin Topfieldin digibokseihin.

Tässä ensimmäinen osa JeesMiehen blogista, palataan asiaan! Tilaa uutiskirjeemme ja ole ensimmäisten joukossa kuulemassa uusista virityksistämme.

Ota yhteyttä

Jeesit Y-2718899-8
Verstaankatu 2, 33100 Tampere (toimimme Pyöräsuomi Oy:n tiloissa)
Puh. 040-7167017 (puhelut, sms ja whatsapp - puhelinpalvelumme palvelee arkisin 9-16.30)
asiakaspalvelu@jeesit.fi

Tietoa sivustostamme

Tietoa sivustosta
jeesit.fi on Jeesit Mika Vaskelainen, y-2718899-8 ylläpitämä verkkosivusto.

Verkkoselaimet ja päätelaitteet
Sivusto on responsiivinen, ja sisältö skaalautuu päätelaitteen mukaan. Sivujen ulkoasu on parhaimmillaan käytettäessä uusimpia selainversioita. Sivustoa voidaan käyttää myös vanhemmilla selainversioilla, mutta tällöin kaikki ominaisuudet eivät välttämättä ole täysimääräisesti käytettävissä.

Tilattavat aineistot
Sivustolta voi tilata sähköpostiin uutiskirjeen ja jättää yhteydenottopyynnön.

Evästeiden käyttö verkkosivuilla
Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti. Emme lähetä kävijätietoja kolmansille osapuolille. Voit halutessasi myös kieltää evästeiden käytön.

Eväste on pieni, käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. On hyvä ottaa huomioon, että evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle.

Sivustolla käytetään sekä istuntokohtaisia että seurantaevästeitä. Sivuillamme kerättävät istuntokohtaiset evästeet säilyvät muistissa selaimen aukiolon ajan, mutta tuhoutuvat, kun selain suljetaan. Ainoastaan uusien kävijöiden ja palaajien tunnistamiseen käytettävät seurantaevästeet säilyvät.

Käytämme sivustollamme kolmannen osapuolen tarjoamaa analytiikkaohjelmistoa (Google Analytics), joka asettaa seurantaevästeen käyttäjän koneelle. Evästeen avulla voidaan seurata, onko kyseessä sivustolle palaava käyttäjä.

Käyttäjän selain kertoo, onko seurantaeväste jo käytössä. Jos sitä ei löydy, asetetaan selaimeen uusi eväste. Emme koskaan välitä seurantaevästeistä saatua käyttäjätietoa kolmannelle osapuolelle.

Evästeiden avulla kerätään seuraavia tietoja:
käyttäjän IP-osoite
kellonaika
käytetyt sivut
selaintyyppi
mistä verkko-osoitteesta käyttäjä on tullut jeesit.fi verkkosivulle
miltä palvelimelta käyttäjä on tullut jeesit.fi verkkosivulle
mistä verkkotunnuksesta käyttäjä on tullut jeesit.fi verkkosivulle
Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon poiskytkemisen. Sen voi tehdä esimerkiksi Internet Explorer -selaimen Työkalut-painikkeesta valitsemalla Internet-asetukset - Suojaus.

Sosiaaliset laajennukset
Sivustolla on niin kutsuttu sosiaalinen laajennus kolmansien osapuolien, eli WhatsAppin sekä Facebookin ja yhteisöliitännäisiin. Kolmannen osapuolen sovelluksiin sovelletaan kolmannen osapuolen käyttö- ja muita ehtoja.

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tämä on jeesit.fi henkilötietolain (10 ja 24 §) ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste. Laadittu 1.1.2019. Viimeisin muutos 1.1.2019

1. Rekisterinpitäjä
jeesit Asennuspalvelu, Verstaankatu 2Tampere

2. Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö
Jeesit Mika Vaskelaisen tietosuojavastaavana toimii Mika Vaskelainen, puh. 040-7167017 sähköposti: asiakaspalvelu@jeesit.fi

3. Rekisterin nimi

Jeesit Mika Vaskelaisen asiakkuuteen, säilyttämiseen ja muuhun asialliseen yhteyteen perustuva asiakasrekisteri.

4. Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle on

- henkilön suostumus on tietoinen.

- Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on yhteydenpito asiakkaisiin.

- Tietoja ei käytetä automatisoituun päätöksentekoon tai profilointiin.

Henkilötietoja käsitellään asiakkuuden ja muuhun asialliseen yhteyteen liittyvän suhteen hoitamiseen ja palveluiden tuottamiseen sekä asiakasviestintään.

5. Rekisterin tietosisältö

Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi, yritys, osoite, postinumero, postitoimipaikka, puhelinnumero sekä sähköposti. Myös mahdollinen viesti ja viestiin liittyvät valinnat tallentuvat lomakkeelta lähtevään sähköpostiin.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkaalta mm. www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä, sähköpostitse, puhelimitse, sosiaalisen median palvelujen kautta, sopimuksista, asiakastapaamisista ja muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan.

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille.

8. Rekisterin suojauksen periaatteet

Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoja säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittisiä tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu.

9. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista

Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa. pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

10. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä ("oikeus tulla unohdetuksi"). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Uutiset ja vinkit sähköpostiin



WhatsApp Ota yhteyttä WhatsAppilla